Tour de Bière 2013

Torsdag 5. juliNyheder

Posted by Anders K Brandt Fri, July 05, 2013 08:12:38

Puh ha igen måtte vi se på at Odd måtte have nyt luft i slangerne, han omtalte at det blot var en udskiftning af svensk luft med dansk, men det skyldtes rent faktisk en punktering – igen. Niels gik nok engang flad, og efter en debatrig lapning af Henrik og Kim var han igen kørende, men det holdt ikke længe, desugatet et særdeles veludført servicecheck udført af Svend,men kort før Malmø var han igen flad – på dækket. Mon ikke det var 4. gang, så nu kom der ny slange i.

Uheldsmæssigt skete der et mindre uden nogen form for skader idet Niels og Jens -igen- måtte ned og kigge lidt på asfalten kort efter starten fra Amager Bryghus.

Senere måtte Jens genpåsætte sin kæde efter et kort slip. Dan måtte også sætte sin kæde på. Dog uden brug af værktøj, hvilket overraskede ham.

Onsdag 3.juli. 5.dagNyheder

Posted by Anders K Brandt Wed, July 03, 2013 20:27:10

Anders Brandt skriver:
Nu sidder jeg med en Kølster Øl fra bryggeriet på Krogerup. Vi tog færgen over til Kronborg. Her besøgte vi bryggeriet der. Elin fortalte og viste rundt. Vi sluttede med Korv/pølser med øl til.
Derfra gik touren til Systembolaget i Landskrona. En imponerende butik og distributionssystem. Derefter cyklede vi lidt videre til Industrikvarteret hvor tre unge mennesker tog imod os. De smilede og er meget glade for deres projekt med at starte et Mikrobryggeri. Der var ikke så meget at smile af for myndighederne har ikke godkendt noget endnu. Det er dejligt at se unge mennesker der har studeret inden for start af virksomheder og havde skrevet en opgave om at starte et bryggeri. Så fik de tanken at prøve i virkeligheden. Til sidst var vi blevet sultne og vi fik oksesteg så mør så fuglene sang. Nu sidder vi på Vandrehjemmet og forsøger at drikke smagsprøver vi har fået rundt omkring.

I medierne i Hundested læses:
Blog imageÅrets felt i Øltouren. Over hele linjen var der begejstring at spore over modtagelsen i Hundested.

Foto: Michael Degn
Halsnæs - 03. juli 2013 08:59
Af MICHAEL DEGN

Ølpølsen gav den gule førertrøje

Hundested: Banner og dannebrog er fremme, da færgen lægger til kaj i Hundested først på eftermiddagen tirsdag. Om bord er 30 grønklædte cykelryttere i det års tour - Øl-touren vel at mærke.

»Højt skum!«, lyder det , da rytterne kører af borde. Danske Ølentusiasters årlige »Tour de Biére« er officielt nået til Hundested efter et hårdt ridt hele vejen fra de sidste »vandhul« i Aarhus. Nu er de klar til at blive eskorteret til Halsnæs Bryghus af en aldrende men blankpoleret brandbil. Blandt rytterne er Jørgen »Pølsemager« fra Middelfart. Han er iført den gule trøje, men det er langt fra fordi, han har kørt hurtigst på de foregående etaper. Næ nej, det er skam, fordi han har medbragt sine særlige porter-pølser til holdet, fortæller han og deler begejstret ud af de tynde ølpølser. Ved siden af står den prikkede trøje, og den har da lidt mere med cykelløb at gøre, forklarer holdejer Hans Peter Jepsen fra Sønderborg.

Gert Højer Petersen:

Vi blev på Helsingborg bryghus præsenteret for en kaffe-porter-øl, en stor oplevelse som allerede har taget sin plads i vores hjerter – tak for det. Ellers er dagen gået godt uden punkteringer dog med nogen vind fra den forkerte side altså modvind. Aller er ved godt humør selvom de ca 450 KM har gjort sin indflydelse på de gode ben. Vi har som vanlig uddelen af dagens gule trøje og den prikkede trøje. På dagens etape var Annette Søe fra Køge i gul og Onkel Anders fra Sønderborg i den prikkede. Vi er igen i dag blevet modtaget med åbne arme fra de enkelte bryggerier – tak. Og har mellem disse besøg haft nogle dejlige etaper på cykel.

Vi ser frem til de kommende dage via Malmø til København. HØJT SKUM.

Annette der ikke havde tilbragt natten samme sted som det øvrige hold og ikke deltog i 'morgenandagten' havde således ikke hørt meldingen om 'ingen punktering' valgte kort efter ilandkørslen på Sjælland at markere for punktering. Mekanikerne trådte lidt hurtigere end normalt til. Da samtlige mekanikere valgte at bistå til åbenbart meget store opgave blev det således Torben der måtte sætte Dans kæde på igen efter et afhop. Under pitstoppet blev det konstateret at Søren igen havde været udsat for en 'siver'. Under den fortsatte tur mod Smidstrup opstod der et mindre uheld med 2 typer skade til resultat idet Jan bagfra kørte op i Onkel Anders cykel på påhæftede sig straks hans pedal med en efterfølgende tandemlignenede situation hvor Jan gestikulerende med begge arme uden styrberøring fik balanceret dem begge til standsning i grøften. Anders fik lidt hudafskrabning på sit venstre underben, Jan fik molestreret 2 stk eger i sit forhjul. Forhjulet blev midlertidig udskiftet med lånecyklens.

Tirsdag 2. juli 4. dagNyheder

Posted by Anders K Brandt Tue, July 02, 2013 22:22:10

Anders Brandt skriver:
Det har været en meget begivenhedsrig dag. Vi blev modtaget i Hundested af den lokale afdeling med udklædte medlemmer, både børn og voksne, med banner og brandbil. De har forfulgt os resten af vejen.
Vi spise på Halsnæs Bryghus og maden var en samling fisk og rejer på dejlig salat og fine øl til. jeg fik en sort stout, som nok ikke passede til maden, men beskrivelsen på kortet fortalte mig at jeg måtte smage den inden jeg skulle på cyklen igen. Jeg var dog fristet af flere andre.

Poul Erik skriver:

I 1800 tallet var det naturligt at drage på dannelsesrejer, igen i 2013 fulgte tdb denne gode udvikling op. Vi besøger, oplever bliver inspireret og får udviklet vores smagsområde og møder dejlige, engagerede bryggere, der vil os alle det bedste: Godt øl til danskerne”

Dejlig tur, Højt Skum

Jacobsen Brown ale

Mandag, 3. dag, 1. juliNyheder

Posted by Anders K Brandt Mon, July 01, 2013 23:39:51

Da vi kom til Århus Bryghus strålede solen på personalet. Det var en stærk modsætning til oplevelserne lige før. Her styrtede regnen ned og mange blev gennemblødt. Vores grønne køredragter tørre dog meget hurtigt og vi var klar til en varm modtagelse af de lokale øl-folk på Århus Bryghus.

Vore norske deltagere skriver:

Vi hadde den glede av å være følgebil i dag. Vår datter Lillian fikk sykle frem til frokost. Vi måtte da fratre syklingen på grunn av Odd Rune skulle en tur på arbeid i Randes. Treftes igjen ved Århus Brygghus til en fortreffelig aften med mye mat og godt øl. Ragnhild og Lillian fikk alkoholfri eplecider laget på stedet. Mat, reker til forrett, ølmarinert mørbrad med ny poteter og is med ferske jordbær, veldig godt.

Steen Aage Madsen:

Jeg er utrolig glad for den modtagelse vi får de forskellige steder. På Grauballe Bryghus og Winthercoat var for mig store oplevelser. Villiam og Else fra Grauballle Bryghus fortalte engageret, så vi alle forstod, hvad der skal til for at drive så stort et bryghus. De er ved at flytte til større lokaler. Villiam fortalte at det var nødvendigt at brygge i større målestok for at gøre det ordentligt. Ægteparret supplerer hinanden i ølfremstillingen. Villiam er uddannet brygmester og er med til at hæve kvaliteten hos mikrobryggerier. De er med til at udvikle nordisk brygkultur.

Wintercoat har mange gode øl. Det lokale gartneri vil gerne have et specialbryg, som kunne tages med på udstillinger. Derfor udviklede de en øl af hibiscus fra gartneriet og hvedeøl. Den er fin aromatisk og man kan blande den med appelsinvand. Når appelsinvand hældes i glasset først, så bliver det gult for neden og rødt for oven. Vi blev serviceret fornemt med ale af rigtige engelske haner. Flere deltagere prøvede at trække i de lange arme.

Andre skriver:

Dagens tekniske rapport er, at omkring punkteringer, så var Odd en af de dagsudnævnte mekanikere, han ville gerne være sikker, hvorfor han valgte at lappe sin egen cykel efter en påstået punktering. Jens valgte at sætte sin egen kæde på efter den for en kortere tid havde forladt berøring med tænderne, nogen kalder det tandskræk.

Hans Åge havde en mindre uheld efter et kortere fokuseringssvigt, det medførte en lettere asfaltberøring med sko.

Den kritiske revisor har henledt opmærksomheden på, at allerede dag 2 viste morgenens dækkontrol, at Mogens havde et lettere defekt dæk, der skulle skiftes, han fik monteret et af de extradæk, som Torben havde med, slangen blev genbrugt dog med fornyet luft.

Peter Mikael Kjer Stærdahl:

Som ny rytter i feltet må jeg allerede nu konstatere at TdB er et genialt påfund, som alle burde prøve mindst en gang i deres ølliv.. Jeg har mødt rigtig mange MEGET engagerede mennesker som alle nyder øllets glæder – det være sig mine medryttere, bryggere, hjælpefolk og alt der i mellem. Alle steder mødes man med en stor glæde og smil – ingen tvivl – TdB er meget populært blandt alle som har berøring med dette pragtfulde arrangement.

Derudover har jeg lært en del om cykling (troede bare det gik ud på at trampe i pedalerne den rigtige vej..) men næ nej – de ”gamle rotter” får tårer i øjnene når vi taler om ømt mellemkød, skridtpuder og diverse cremer til at smøre steder som jeg her vil undlade at beskrive videre. ”Hva fa' en har du underhyler på”...... og hvor hulen er dine klikpedaler????? Som om det ikke er nok, at have ondt i røven og alle led og muskler under navlen, så skal man også tvinges til at sove i en lagerhal – FYLDT op med øl..... det må give en masse nattisseri... på den anden side er det jo skønt at vide, at man blot er få skidt fra prøvehanen på en 4000 L god Stout og prøvehanen sidder i bekvem højde.... Ja, det er hårdt at være rytter i dette umenneskelige cykelløb, men, trods alle ydmygelserne på de jyske højdedrag, er jeg meget sikker på at jeg sidder her igen til næste år... træt, med godtøl i glasset, ondt i røven, men uden underhyler og MED klikpedaler....

Grauballe:

Festival øl

Søndag anden dagNyheder

Posted by Anders K Brandt Sun, June 30, 2013 23:19:54

Vi startede med 15 km. der mindede om Norge, hvor det også er fladt I følge Odd, vores internationale norske indslag. Det går enten fladt opad, eller fladt nedad. Vi krydsede Dollerup bakker. Derefter krydsede vi heden. Der er et sted i Jylland, hvor der er mere end 50 KM til et værtshus og der er modvind. Til sidst nåede vi endelig Herning. Ikke verdens mest livlige by søndag eftermiddag, hvis man ser bort fra torvet, hvor Bryggeriet ligger. Her var et hold af tidligere Tour de Biere ryttere mødt op for at tage i mod os. (Uden Leifs havelåge med de skæve hjul.)

På bryggeriet fik vi historien om, hvordan den tyske bueskytte mødte ejerens datter i Hamburg. Og lærte sig at brygge øl, hvilket han siden har gjort i Herning. Ud over deres almindelige sortiment, Tog de hul På Juli månedens øl. En Rug IPA... Vi fik derudover en lækker frokost, med ølsovs og ikke mindst en ale-is, der var uovertruffen.

Her efter havde Capitain de la route bestemt at vi skulle køre i medvind. Først til Ikast Mikro bryg, der er et bryggeri med et parcelhus omkring. Her blev vi introduceret til en familie der bryggede øl. Bl.a. Det Nordisk øl projektet, der her havde materialiseret sig i en ret spændende Lyngøl.

Herfra videre til Bøllingsø Bryghus, hvor vi fik en række Hausgård-inspirerede røverhistorier, om det fantastiske bryg og de meget entusiastiske bryggere. Samt spontant opståede grillpølser, der faldt i god jord. Her fik vi en bryg, som bryggeren mente var en fejl,man som alle andre vist var enige om var en god fejl. Og en så god pilsner, at flere af os først opdagede at dat var en pilsner, da de sagde det.

Herefter var vi igennem flere fladt opad-bakker. Helt op til Ans-bryghus. Der er et ret unikt sted, hvor entusiastiske håndbryggere kan booke tid, og brygge små batch øl. Her fejrede vi den gule trøjes fødselsdag med kage, og... hans egen Dufel-øl. En af stifterne var en folketingsfætter, som vi møder igen på fredag i København.

Herfra trillede vi ned til dagens overnatningssted Tange Sø-teltplads. Solen skinner og der er sat strøm til fadølsanlægget med hjemmebrygget øl fra Tawøl. Det er en afd. af Øl-entusiaterne med 200 medlemmer som har deres eget bryg-anlæg. Vi har cyklet knap 120 km i dag.

I dag har vi haft lidt punkteringer idet holdejer Hans Peter efter et pitstop mødte op med fladt hjul. Hans Peter påstod det skyldes et lettere siveutæthed, der blev klaret med en nyslange. Derudover havde Peder sågar 2 punkteringer, hvilket havde den opfattelse af, der havde været Belgisk luft i slangerne. Niels havde også en punktering samt en defekt ved sin saddel, denne blev klaret med en mindre justering. Langningsekspert Jens havde en mindre kortvarig asfaltberøring, dette blev af en del af feltet omtalt som et 'styrt'.

Den gule trøje i dag gik i dag til Torben, der har passet på os ved krydsning af store veje og lå på et tidspunkt foran følgebilen. Og Carsten fik den prikkede for at tage de store bakker indtil flere gange, fordi vi andere ikke gjorde det hurtig nok.

På rygteplanet kan det nævnes at en af juntamedlemmerne sover i telt med indtil flere damer hver aften.

Herning:

Plus andre blandede

Lørdag, den første dagNyheder

Posted by Anders K Brandt Sun, June 30, 2013 07:44:21

Nogle gange havde vi to bakker oven på hinanden. Vi siger at modvind er bakker der ligger ned og bakker der står op var der også. Modvinden op ad bakker gav udfordringer til til mange. Vi nåede dog i fin stil alle frem til campingpladsen i Viborg.
En enkelt blev kørt gennem byen på grund af en punktering.
Vi mødtes på banegården i Hobro og fik udleveret de grønne trøjer og de to sidste bærere af den prikkede og den gule trøje fra sidste års tur førte an til vores første stop. Det var ikke langt, og det glædede, for traditionen tro regnede det. Tredie år i træk.

Første ophold var på Bies Bryghus. I de gamle fin fredede lokaler fik vi dagens første øl og vi fik historien om genstarten af bryghuset og om de strenge krav fra fredningsmyndighederne. Nogen gange var de så kritiske at de kasserede deres egne forslag. Vi fik også kikket på det gamle bryganlæg og her fik vi også en del anekdoter fra kongeskibet, da brygmesteren har været kok der.