moshi

(Billeder kommer senere)

22. Juni, onsdag

Ankomst

Ankommer kl. 01.10 natten mellem den 21. Og 22. Med Tyrkisk Airline. Vi bliver hentet af Alfred og er ved sommerhuset 3 kvarter senere.

Der er mad i køleskabet og en ret tilberedt mad på komfuret. Hushjælpen Mama Paulo har været her og alt er rent og sengene redt.

Vi sover lidt længere end normalt.

Alfred kom igen og kørte os ind til byen, så vi kan hente bilen vi låner af nogle venner.

23. juni, torsdag

Hjørnehuset

Vi kikkede efter om alt var klar til resten af familien kommer. I Hjørnehuset var der redt op i de to senge på gulvet, men Mama Paulo vil ikke op på hemsen, så sengene der må vi selv gøre klar. Myggenettene blev gået efter.

Køleskabet var tændt og komfuret var klar, så de eventuelt selv kan lave lidt mad. Der er køkkenudstyr og service til en lille familie. Er vi her ikke selv hjælper Mama Paulo med at låne køkkenudstyr i hovedhuset. Her er også en halvautomatisk vaskemaskine som Mama Paulo betjener.

Strømmen er ikke stabil, så vi har det meste af lyset i Hjørnehuset på et 12 volt batteri som lades op når der er strøm. Ved aftenstide plejer måleren at slå fra når spændingen bliver lav.

I hovedhuset satte vi en ekstra seng op på førstesalen, så Katrines far kunne sove her. Det er rimelig privat selvom det ikke er i et rum for sig.Fra denne bakke er der vid udsigt over området, og vores hustag kan ses mellem majsene og bananerne.

24. juni, fredag

Jakob og familie ankommer natten mellem torsdag og fredag.

Gåtur op til bakketoppen og tur til Moshi by. Markedet er altid en oplevelse. Penge blev hævet i en af de mange automater. Kaffe på Union Café. Indkøb i Nakumat. Marius og morfar kikker på hvordan vogne med sukker rør tømmes på fabrikken.

25. juni, lørdag:
TPC- Sukkermarkerne

Køretur ud af vores vej og ned til floden, hvor der vaskes gulerødder i stor stil. Vi kørte ud gennem de kilometer store sukkerrørsmarker med landsbyer ind i mellem anlagt af sukkerfabrikken, med skoler og hvad der hører til en landsby. Vi gjorde hold ved hegnet og så hvordan de små overlæssede togvogne blev tømt. Længere fremme parkerede vi, og vi fik fin frokost i den nye restaurant. Mens vi ventede på maden spillede vi lidt fodbold på plænen.

Vi kørte den almindelige vej hjem og endte inde i industrikvarteret i Moshi by og da vi nåede sommerhuset syntes alle, at vi havde haft en udbytterig tur.

Abeid, i orange, giver instruktioner til sit fodboldhold i pausen i kampen mod naboholdet. Trøjerne og bukserne er fra Hundested. Drengene er nu ikke kun en flok der spiller for sjov.

26, juni søndag
Fodbold

Vi er altid spændt på søndagens oplevelser. Vi har været ude for religiøs sang fra morgenstunden til ud på eftermiddagen, hvor en stor højtaler og forstærker udfordrede vores tålmodighed. Halleluja og amen gentaget i det uendelige. Det overgår langt den lille moske i nærheden. Det blev heldigvis ikke så slemt.Den lille flod nogle få minutters gang fra vores hus, er et fint mål for en søndags gåtur. Børnene lavede skibe, som blev sat i vandet. Det blev også en dukkert, selvom vandet ikke er rent nok til det.

Det begyndte at regne sort. Det vil sige at små stykker sort sod dryssede ned. Det stammer fra afbrænding af en sukkerrørsmark, som skal høstes. Herved bliver det lettere at gå ind i marken og skære rørene ned. Slanger og andet løber også væk.

Børnene havde lavet træskibe og de blev afprøvet i floden.
Katanini FC i blå Hundested dragter spiller mod Kibosho Road i rødt. Det blev en spændende kamp, som endte 2-2.

Sidst på dagen fulgte vi med vores unge mand Abeid til fodboldtræning. Han har efterhånden bygget et lille fodboldhold op som han kalder "Katanini FC". Jakob og familie havde taget aflagte fodboldtrøjer og bolde med, som blev uddelt henne på Teknisk Skoles sportsplads. 10 minutters gang fra vores hus. Det var tydeligt at det gav et bidrag til at konsolidere deres fodboldhold. Marius spillede bold med nogle yngre drenge, der også var på sportspladsen.Der er flere steder i Moshi hvor man kan øve sig på malerkunsten og motiver fra lokalområdet. Her har Bertil fanget de tre kunstnerspirer.

27. juni mandag

Malerskole.
Sidste år prøvede børnebørnene at male. Den succes skulle afprøves igen. Katrine ville også prøve og vi fik langt om længe aftalt en pris og maleren kom. Han tegnede omridset af Kilimanjaro til Smilla, en giraf til Marius og en elefant til Katrine. Vi andre gik en tur i byen, mens de malede. Det blev rigtige gode billeder, som de stolte viste frem. De fik lært mange teknikker som kan bruges igen.De små sky dikdik antiloper er svære at fange på kameraet. Bertil fik denne. De vækker altid opmærksomhed og børnebørn var også helt fokuseret på dyrene, især da en tissede.

28. juni tirsdag

Tarangire

Klokken halv syv om morgenen ringede Gido og sagde at han var lidt forsinket. Han mødte dog op kl. 7 som aftalt med den store Landcruiser. Vores bagage for de næste dage blev pakket i bilen. Kort tid efter var vi på Arusha-vejen. Vi kom gennem vejarbejdet ved Arusha og vi passerede vejen til Serengeti og fortsatte til vi kørte ned af grusvejen til Tarangire.

Vi havde en hel dag i parken og kom langt omkring. Vi spiste frokost lidt sent, det sædvanlige sted med udsigt over floden. Vi så en flok elefanter gå over floden og fik også øje på en krokodille, som viste sig at være et stort firben. Der var knap så mange dyr i parken, som vi har set tidligere. Til sidst var vi mætte af indtryk og kørte til Karatu, hvor vi blev indkvarteret på et lille hotel med fine værelser og god betjening. På vejen op ad Rift Valley fik vi et smukt blik ud over Lake Manyare National Park. Aftensmaden blev spist ude i byen, et sted som Gido havde valgt. Vi fik bl. a. også fin ugali, - den lokale stive majsgrød, der erstatter vores kartofler.
Bertils telelinse havde vi meget fornøjelse af.

29. juni onsdag

Serengeti

Efter morgenmaden kørte vi ud af Karatu og fik indtryk af at det er godt landbrugsland. Vi passerede gaten hvor vi kikkede på udstillingen, og vi så også at Bavianer nemt kan indtage et førerhus på en bil, hvis vinduerne ikke er lukkede.

Vi stoppede og kikkede ud over Ngorongoro Krateret. Ikke for længe, for nu gjaldt det verdens bedste dyrepark. Vi så hvordan Masaierne drev rundt med deres kvæg mellem flokke af zebraer og gnuer. Selv små børn kunne styre store flokke. Der var flere kreaturer og flere huse end sidst.

Vi slog et sving op mod nord og kom til Oldupai Gorge, som man kalder menneskehedens vugge. Her er spor efter Lucy og hendes forældre der gik langs flodbredden for 3,5 mio år siden og meget andet. Det er en historie for sig.

Frokosten blev spist ved Park-kontoret, hvor det tog lang tid at få betalt. Der var flere biler end vi tidligere har set.

Thomson gazellerne var de fremherskende modsat i Tarangire hvor impalaerne var i flertal. Gnuerne er gået mod nord til bedre græsarealer i Masai Mare parken i Kenya. Det er den sidste store dyremigration, der er tilbage i Afrika.

Til aften nåede vi frem til en teltlejer, hvor vi blev modtaget med juice og våde håndklæder til at tage det værste støv. Senere kunne vi få et varmt bad. Vi sad på safaristole og kikkede på gazeller og giraffer ikke langt fra teltene. Solnedgangen var som man ser på billeder. Bålet blev tændt og snart blev der sagt, at maden var klar. Dejlig mad. Vi faldt hurtigt i søvn i sengene i de permanente telte. Nattevagten fortalte at skulle vi ud skulle det være i hans selskab. Der var toilet bag i teltet!Dyrene er meget tætte på og de store gør stort indtryk på alle.

30. juni torsdag

Serengeti

Det var endnu mørkt mens vi gjorde os klar til en køretur i parken inden morgenmaden. Det var så koldt at jeg fandt mit lille termometer frem og beviste at temperaturen kun lige passerede ti grader. Det var koldere end vi var forberedt på, så det blev en meget kold morgentur. Solen stod op i et væld af farver og vi så mange dyr og ingen fortrød den kolde tur.

Vi bestilte varmt vand til morgenbadet, da vi kom tilbage til morgenmaden.

Vi nåede både en tur mere om formiddagen og igen om eftermiddagen. Det blev mere behagelig temperaturer op af dagen, men helt varmt blev det ikke.

1. juli, fredag

Ngorongoro

Dagens mål var vulkankrateret Ngorongoro. Vi kørte tilbage af samme vej og kom til nedkørslen til krateret. Det er imponerende at kikke ud og nedkørslen med sving og stejle kanter gør indtryk på alle.

Vi kørte rundt i krateret og fik også den store fornøjelse at se et stort næsehorn meget tæt på. Der var mange, der fik den oplevelse. En meget stor flok biler. Det så ud som om næsehornet var irriteret over den opmærksomhed. Det plejer dyrene ellers ikke at være.

Meget mætte af dyreoplevelser kørte vi op af krateret af den nyanlagte flisebelagt vej. På vej mod Karatu fik børnene ajourført deres lister over dyr vi havde set. Det var overvældende.

2. juli, lørdag

Irauq folket og Slangeparken

Efter en kort køretur ankom vi til Daniels lille gård. Her fik vi en grundig introduktion til Irauq folkets historie og tankeverden. Kompliceret og spændende. Daniel og hans kone fortalte levende og viste rundt i deres underjordiske hus, som er bygget efter traditionerne. Vi fik også vist biogasanlægget og meget andet.

I "Mto Wa Umbu" gjorde vi stop ved markedet og fik købt ind til aftensmaden. Vi købte også bildæksandaler og dermed en fin oplevelse af et marked.

Ude på hovedvejen til Arusha stoppede vi ved Slangefarmen. Her fik vi en grundig introduktion til forskellige slanger og deres gifte. Derudover fik vi også mødt krokodiller og skildpadder, som vi endnu ikke havde set.

Sidst på dagen nåede vi sommerhuset og fik tømt bilen.

Vi kørte ind til byen og spiste.

3. juli, søndag

Der var brug for en dag uden program, så vi hyggede os med spil og en tur til floden igen.

4. juli mandag

Kaliwa Lodge

På telefon fik vi aftalt frokost på Kaliwa Lodge. Vi kørte syd ud af byen og op til Machame. Inde af en mudret vej fandt vi det meget stilfulde hotel. Maden blev bestil og vi gik en tur gennem bananmarker og kaffemarker. Den lokale skole blev besøgt og det valgte en del postyr. Vi nåede ikke ned til floden denne gang. Tilbage på hotellet var frokostbordet dækket på terrassen med udsigt til regnskoven og floden, - med aber og eksotisk fugle i træerne. Det er lidt dyrt, men omgivelserne taget med, er det en stor kontrast til meget andet, og derfor en oplevelse vi gerne tager med.

5. juli tirsdag

Izzadin og Agnes

Vi lejede en Noah, en Toyota med plads til 8-10, så vi sad behageligt. Andre gange tager vi bus til Usangi. Det er en flot tur til Mwanga, hvor vi drejer fra op i Para-bjergene.

Vi blev venligt modtaget af familien og indlogeret i gæsteværelserne.

Vi fik frokost som bestod af flere traditionelle retter og blev vist rundt på den lille gård. Vi gik en tur i landsbyen og jeg måtte vise rundt. Izzadin skulle på familiebesøg i anledning af et dødsfald. Det er bedre når Izzadin viser rundt.

Vi nåede ikke helt hen til potteværkstedet. Det var for langt for de små ben.

Aftensmaden blev tilberedt med vores hjælp ude i baghuset og på gårdspladsen. Det er helt andre køkkenfaciliteter her end vi er vant til. Maden smager fantastisk. Børnene spiste meget.

6. juli onsdag

Næste morgen gik vi en tur op til Lomwe-skolen og vi fik en rundvisning af en af lærerne. De har også biogasanlæg og marker hvor de dyrker mad til eleverne.

Brænde til køkkenet henter de i deres egen skov.

Efter frokost gik turen så hjemad, og vi ville stoppe ved potteværkstedet. Det var lukket fordi månen var blevet set aftenen før og så stopper Ramadan og der er helligdag for alle.

7. juli torsdag

Kaffetur med Alfred

Vi alle havde et stort ønske om at lære mere om kaffen og dens dyrkning. Vores Taxa-Alfred organiserer den slags ture. Vi kørte op ad Kilimanjaro til enden af asfaltvejen. Det var Alfreds hjemegn og kaldes Uru. Vi blev vist rundt på en lille kaffegård og fik beskrevet hvordan man dyrker kaffe. Vi plukkede kaffe og afskallede. Til sidst så vi ristning i en lerpot, og det blev stødt i en morter, inden vi smagte de fine velsmagende dråber.

Vi gik hen på en anden gård og fik serveret flere retter af lokal oprindelse. Mætte rullede vi ned af bjerget igen.

Sent på aftenen kørte vi Katrines far i lufthavnen. Så var hans del af turen slut. Mæt af oplevelser og kameraet fuld af flotte billeder.

8. juli, fredag

Marius spillede fodbold på vejen med en masse jævnaldrende børn. Det gik fint trods sprog og kulturforskelle. Først spillede de bare, senere fik de lagt sten til mål og delt i to hold. Birgitte satte plaster på en dreng, der kom for tæt på pigtråden.

Vi fik besøg af Anna som vi købte grunden af. Hun bor over for de to små butikker. Vi fulgte med hende hjem for at se hendes fire grise.

9. juli, lørdag

Chapati-skole og besøg af Peter

En af de lokale retter som børn og voksne faldt for var chapati. Vi havde aftalt med Mama Paulo, at hun skulle undervise børn og voksne i kunsten at lave chapati. Der blev bagt flere end vi kunne spise til frokost.

Om eftermiddagen kom Peter på besøg med sine to drenge. Peter er en af Mama Paulos tvillinger, som var legekammerat med Jakob, da vi boede i Moshi. Peter er nu en af de ledende ergoterapeuter på Universitetshospitalet KCMC her i byen.

10, juli søndag

Fodboldkamp

Abeid havde fået stablet en rigtig fodboldkamp på benene. Mod et hold oppe fra vejen. "Katanini FC" spillede fremragende i deres nye trøjer og bukser. Kampen endte uafgjort. 2-2.

Dagen blev brugt til at pakke for vi skulle ud til det Indiske Ocean syd for Tanga næste dag.

11.- 15. juli mandag

Til Peponi

Taxien kom kl. 7.30. Alfred havde sendt Izza, for Alfred var optaget af en anden tur. Vi nåede ind til byen rettidigt, men bussen var forsinket fra Arusha. Vi fik tid til at få et SIM-kort mere, så nu har vi tre telefoner i gang.

Det er en meget fin køretur til Tanga. På den ene side først Parabjergene og senere de kendte Uambare-bjerge. Til den anden side de store sletter mod syd, som nogle steder er tilplantet med sisal.

I Tanga fik jeg hurtigt lavet en aftale med en taxa om at køre os til Peponi. Grusvejen var bedre end forventet.

Fremme blev vi installeret i to hytter. Hurtigt var vi rundt og se området, poolen og havet. Det er et rigtigt hyggeligt sted.

Børnene var mere i poolen end andre steder. Vi gik tur langs stranden og snakkede med fiskerne. De havde fanget et par farlige åle-lignede fisk, krabber og ikke mindst den mærkelige kuffert-fisk.

Fredag tog vi hjem til Moshi. Afgang fra Peponi kl. 6 om morgenen med taxa til busstation og fremme i Moshi kl. 13.00. Alfred kørte os til sommerhuset.

16. juli, - 4. august

Vi har ikke lavet faste planer for resten af opholdet, men der er stadig meget at byde på. Dem vil jeg lige remse op her:

Arusha National Park

Kan laves som en heldagstur, med gåtur mellem dyrene med bevæbnet guide. Her er ikke så mange dyr, men Mt. Meru er imponerende. Eller som to-dags med overnatning i første hytte på vej til toppen eller 4 dags med hele turen.

Hot Springs eller Chem-Chem

Er ogå en heldagstur ud på den tørre slette hvor der er store kildevæld og idylliske søer hvor der kan bades i stærkt strømmende vand.

Legepladsen ved den gamle CCM-bygning er et besøg værd for mindre børn. Her er også en swimmingpool.

Honey Badgers Lodge

Den ligger lidt nord for Moshi og har en populær swimmingpool og vellavet mad.

YMCA har også swimmingpool og mad, men ikke så gode omklædningsforhol.

Kiboroloni marked med genbrugstøj er ikke det største længere men værd at besøge alligevel, da der også sælges andre varer. Det største genbrugstøjmarked ligger på vej ind til byen.

Uru Waterfalls og andre vandfald på Kilimanjaro er også yndede besøgsmål.

Nyumba ya Mungu

Det er den opdæmmede flod der leverer noget af strømmen til Moshi. Det er en lang tur rundt om søen, hvor man kan besøge fiskere og se fugle. Rundturens er nok kun en tur i den tørre tid.

Snow Cap Lodge

På den anden side af bjerget ved Rongai indgangen til Kilimanjaro er et besøg værd. Det er en todagstur enten i telt eller i et værelse. En fin have og god betjening.

Regnskoven lige uden for byen giver mulighed for at se de mange forskellige naturlige træer og er man heldig også collabus-aber mm.

Rismarkerne ligger op til regnskoven og her er også noget at kikke på. Den store Ibis og isfugle kan ses her.

Det er værd at gå på opdagelse i byen og kikke efter de gamle bygninger der afspejler historien. Den gamle Tyske Boma, galjebakken, KNCU, og meget mere kan nævnes.

Kirker og ande hellige bygninger i byen og omegnen er også værd at kikke nærmere på. Der er store kirkebygninger lidt oppe af Kilimanjaro. Det er nok ikke alle steder man kan komme ind, udefra er de også værd at opleve.

Shah-industries er et læderværksted mm som er startet med henblik på at give beskæftigelse til de mange handicappede i området. Her bør man tage forbi og købe en ting med hjem.

Kvægmarked

På vej mod Arusha er der et stort kvægmarked hvor bl. a. masaier sælger kvæg. Det er kun en eller to gange om ugen.

Lake Chala Safari Camp

Et dejlig sted at bruge en weekend. Lidt dyrere fordi området er blevet nationalpark. Man kan bade i kratersøen fra en lille badebro.

Kilimanjaro Conservancy

Ser spændende ud i Lonely Planet. Har ikke hørt om stedet.

Olpopongi Maasai Cultural Vilage

Ser spændende ud i Lonely Planet. Har ikke hørt om stedet

Vi opdaterer når vi finder mere og der kommer også billeder en dag. Vi er ved at få noget mere stabilt internet ude i sommerhuset. Lige nu sidder vi på Union Café.
Hils omkring.

Posted by Leif og Annemarie 18 Jul, 2016 23:49:33

Hej til jer allei Tanzania.
Hvor er det spændende at følge med i jeres fortælling, bliv endelig ved med at skrive 😊 Sjovt nok, for et par dage siden, tænkte jeg faktisk, mon ikke i skriver noget denne gang, men det gjorde i heldigvis. Tak. Jeg printer det, som sædvanlig ud til faster Grethe